8 تا از بهترین مکمل های نوتروپیک برای تقویت قدرت مغز

نوتروپیک ها مکمل ها یا داروهای طبیعی هستند که تأثیر مفیدی بر عملکرد مغز در افراد سالم دارند. بسیاری از این ها می توانند حافظه، انگیزه، خلاقیت، هوشیاری و عملکرد شناختی کلی را تقویت کنند. نوتروپیک ها همچنین ممکن است کاهش عملکرد مغز مربوط به سن را کاهش دهند.

در اینجا 8 تا از بهترین مکمل نوتروپیک برای تقویت عملکرد مغز شما آورده شده است.

1. روغن ماهی

مکمل های روغن ماهی منبع غنی از دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)، دو نوع اسید چرب امگا 3 هستند. این اسیدهای چرب با فواید سلامتی بسیاری از جمله بهبود سلامت مغز مرتبط هستند.

DHA نقش حیاتی در حفظ ساختار و عملکرد مغز شما دارد. در واقع، حدود 25 درصد از کل چربی و 90 درصد از چربی امگا 3 موجود در سلول های مغز شما را تشکیل می دهد.

اسید چرب امگا 3 دیگر موجود در روغن ماهی، EPA، دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است از مغز در برابر آسیب و پیری محافظت کند.

مصرف مکمل های DHA با بهبود مهارت های تفکر، حافظه و زمان واکنش در افراد سالمی که مصرف DHA پایینی دارند، مرتبط است. همچنین برای افرادی که کاهش خفیف در عملکرد مغز را تجربه می کنند مفید بوده است.

برخلاف DHA، EPA همیشه با بهبود عملکرد مغز مرتبط نیست. با این حال، در افراد مبتلا به افسردگی، با مزایایی مانند بهبود خلق و خوی همراه شده است . مصرف روغن ماهی، که حاوی هر دو این چربی ها است، به کاهش کاهش عملکرد مغز مرتبط با پیری کمک می کند. با این حال، شواهد مربوط به اثرات نگهدارنده روغن ماهی بر سلامت مغز متفاوت است . به طور کلی، بهترین راه برای دریافت مقدار توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3، خوردن دو وعده ماهی چرب در هفته است .

اگر نمی توانید این را مدیریت کنید، مصرف مکمل می تواند مفید باشد. تحقیقات بیشتری لازم است تا بفهمیم چقدر و چه نسبت های EPA و DHA مفید هستند. اما مصرف 1 گرم در روز ترکیبی از DHA و EPA به طور کلی برای حفظ سلامت مغز توصیه می شود.

نکته مهم:

اگر مقدار توصیه شده ماهی روغنی مصرف نمی کنید، مصرف مکمل روغن ماهی را برای کمک به سلامت مغز و پیری سالم مغز در نظر بگیرید.

2. رسوراترول

رسوراترول یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در پوست میوه های بنفش و قرمز مانند انگور، تمشک و زغال اخته وجود دارد. همچنین در شراب قرمز، شکلات و بادام زمینی یافت می شود. پیشنهاد شده است که مصرف مکمل‌های رسوراترول می‌تواند از زوال هیپوکامپ، بخش مهمی از مغز مرتبط با حافظه جلوگیری کند.

اگر این درست باشد، این درمان می تواند کاهش عملکرد مغز را که با افزایش سن تجربه می کنید، کند کند .مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که رسوراترول می تواند حافظه و عملکرد مغز را بهبود بخشد.علاوه بر این، یک مطالعه روی گروه کوچکی از افراد مسن سالم نشان داد که مصرف 200 میلی گرم رسوراترول در روز به مدت 26 هفته حافظه را بهبود می بخشد .

نکته مهم:

در حیوانات، مکمل های رسوراترول برای بهبود حافظه و عملکرد مغز نشان داده شده است. هنوز مشخص نیست که آیا درمان اثرات مشابهی در افراد دارد یا خیر.

3. کراتین

کراتین یک ماده طبیعی است که نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد. به طور طبیعی در بدن، بیشتر در ماهیچه ها و به مقدار کمتر در مغز یافت می شود.

اگرچه این مکمل محبوبی است، اما می‌توانید آن را در برخی غذاها مانند محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ پیدا کنید.

جالب توجه است که مکمل‌های کراتین می‌توانند حافظه و مهارت‌های تفکر را در افرادی که گوشت نمی‌خورند بهبود بخشد .

4. کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و شکلات تلخ یافت می شود. اگرچه می توان آن را به عنوان مکمل مصرف کرد، اما واقعاً نیازی به دریافت آن از این منابع نیست. این کار با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، باعث می شود کمتر احساس خستگی و هوشیاری بیشتری داشته باشید.

در واقع، مطالعات نشان داده‌اند که کافئین می‌تواند به شما احساس انرژی بیشتری بدهد و حافظه، زمان واکنش و عملکرد کلی مغز شما را بهبود ببخشد .

مقدار کافئین در یک فنجان قهوه متفاوت است، اما به طور کلی 50 تا 400 میلی گرم است. برای اکثر افراد، دوزهای منفرد حدود 200 تا 400 میلی گرم در روز به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند و برای سلامتی کافی هستند . با این حال، مصرف بیش از حد کافئین می تواند معکوس باشد و با عوارض جانبی مانند اضطراب، حالت تهوع و مشکلات خواب مرتبط است.

5. فسفاتیدیل سرین

فسفاتیدیل سرین نوعی ترکیب چربی به نام فسفولیپید است که در مغز شما یافت می شود. پیشنهاد شده است که مصرف مکمل های فسفاتیدیل سرین می تواند برای حفظ سلامت مغز مفید باشد.

مطالعات نشان داده اند که مصرف 100 میلی گرم فسفاتیدیل سرین سه بار در روز می تواند به کاهش کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک کند .

علاوه بر این، افراد سالمی که مکمل‌های فسفاتیدیل سرین تا 400 میلی‌گرم در روز مصرف می‌کنند، مهارت‌های تفکر و حافظه را بهبود می‌بخشند .

6. استیل ال کارنیتین

استیل ال کارنیتین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می شود. نقش مهمی در متابولیسم شما، به ویژه در تولید انرژی دارد.

ادعا شده است که مصرف مکمل های استیل ال کارنیتین باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، حافظه را بهبود بخشد و از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مکمل‌های استیل-ال-کارنیتین می‌توانند از کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن جلوگیری کرده و ظرفیت یادگیری را افزایش دهند.

در انسان، مطالعات نشان داده است که ممکن است مکمل مفیدی برای کاهش کاهش عملکرد مغز به دلیل افزایش سن باشد. همچنین ممکن است برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به زوال عقل خفیف یا آلزایمر مفید باشد. با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد این اثر مفید در افراد سالمی که از از دست دادن عملکرد مغز رنج نمی برند، دارد.

7. جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یک مکمل گیاهی است که از درخت جینکو بیلوبا مشتق شده است. این یک مکمل فوق‌العاده محبوب است که بسیاری از مردم برای تقویت قدرت مغز خود مصرف می‌کنند و در داروحانه ها موجود است. تصور می شود که با افزایش جریان خون در مغز کار می کند و ادعا می شود که عملکردهای مغز مانند تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد. علیرغم استفاده گسترده از جینکو بیلوبا، نتایج مطالعاتی که اثرات آن را بررسی کرده اند، متفاوت بوده است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های جینکو بیلوبا می‌تواند به کاهش کاهش عملکرد مغز مرتبط با افزایش سن کمک کند . یک مطالعه در افراد میانسال سالم نشان داد که مصرف مکمل‌های جینکو بیلوبا به بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر کمک می‌کند .

8. S-آدنوزیل متیونین

S-Adenosyl methionine (SAMe) ماده ای است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. در واکنش های شیمیایی برای ساخت و تجزیه ترکیبات مهم مانند پروتئین ها، چربی ها و هورمون ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

افزایش هوش
هدف گذاری و برنامه ریزی
با این پنج قانون هدف گذاری کنیم
دلیل زیبای ما (همون حسن تعلیل شما)
فهرست