اغلب کنکوری ها ساعات زیادی مطالعه می‌کنند؛ 40، 50 یا حتی 70 ساعت در هفته؛ اما این احتمال وجود دارد که با توجه به مواردی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند از جمله سرگرمی‌های آنلاین، عادت خوراکی خوردن در محل مطالعه و مدیریت زمان ضعیف، فقط در بخش کوتاهی از روز، مطالعه ی با کیفیت انجام دهند.

در این مقاله به پنج گام کاربردی اشاره می‌کنیم که اگر آن‌ها را در برنامه صبحگاهی خود بگنجانید، موجب بهینه شدن وقت‌تان در مطالعه می‌شود و بهره‌وری شما در طول روز حفظ می‌شود.

1. هفت دقیقه نرمش

بله فقط 7 دقیقه نه 10 دقیقه! چرا؟ زیرا آن‌قدر کوتاه است که اثری بر سایر کارهای صبحگاهی‌تان ندارد و آن‌قدر بلند است که هر نوع تنبلی باقی‌مانده از شب قبل را از بین می‌برد.

روش‌های نرمش فراوانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما روش محبوب من نرمش 7 دقیقه‌ای است که اپلیکیشنی هم برای آن وجود دارد(Johnson & Johnson Official 7 Minute Workout). این اپلیکیشن در مدت 7 دقیقه و با استفاده از 12 نرمش همه گروه‌‌های ماهیچه‌ای اصلی را به کار می‌اندازد.

البته اگر اپلیکیشن هم نمی خواهید داشته باشید همان نرمش های معمولی عضلات بزرگ را انجام دهید اما نه در تخت خواب، و باید از زیر پتو بیایید بیرون،

2. روزتان را سبز آغاز کنید

همه ما می‌دانیم که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است و دسترسی به کیک، یک کاسه شیر، تخم‌مرغ یا یک لیوان ماست برای فعال کردن متابولیسم بدن آسان است.

در حالی‌که همه این گزینه‌ها گهگاه خوب به ‌نظر می‌آیند، از انرژی صبحگاهی یک آبمیوه سبزرنگ شگفت‌زده خواهید شد. خوردن آبمیوه‌‌های سالم در ابتدای روز در مقایسه با تست کردن نان و خوردن آن با پنیر خامه‌ای کم‌چرب زمان کمتری می‌برد.

من این کار را سریع و ساده انجام می‌دهم. ظرف یک دقیقه یک سیب، یک موز، یک پرتقال، یک مشت اسفناج، نصف خیار،‌ هر نوع آبمیوه یا آب نارگیل در دسترس را با چند تکه یخ در مخلوط‌کن می‌ریزم. این آبمیوه ارزان، ساده و انرژی‌زا است.

3. برنامه مطالعه روز را انتخاب کنید

وقتی منتظرید آبمیوه‌تان آماده شود، مکالمه عصر با یکی از دوستانتان یا یکی از اعضای خانواده که می‌پرسد «مطالعه امروز را چگونه گذراندی؟» را تجسم کنید.

برنامه مطالعاتی را که در پیش رو دارید و می خواهید آن در 12 ساعت آینده به انجام برسانید و احساس کنید که روز موفقی داشته‌اید را مشخص کنید. مطمئنا همه روزها در برگیرنده موفقیت‌های حماسی نیستند؛ اما استفاده از این استراتژی باعث پیشرفت می‌شود.

4. تقویم خود را محدود کنید تا به موفقیت برسید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند این است که فهرست کارهایشان را به فهرستی از پروژه‌‌های موثر دارای بازه زمانی تبدیل نمی‌کنند. تجربه نشان داده افرادی که در این مهارت استاد شده‌اند، با احتمال بیشتری کارهایشان را به ‌موقع تحویل می‌دهند.

این کار ساده است: برای هر یک از درس های بزرگ فهرست خود، یک بازه زمانی تقریبی را در تقویم‌تان مشخص کنید، سپس 33 درصد زمان بیشتر را به آن اضافه کنید که از انجام به موقع آن مطمئن شوید.

اگر فلان درس، درسی چند روزه است یا به انجام کارهای دیگری بستگی دارد، آن را به قسمت‌های کوچک عملی تبدیل کنید. یک بازه زمانی را به برنامه‌ریزی و بازه دوم یا سوم را به انجام آن اختصاص دهید.

این روش ساده کمک می‌‌کند تا مسئولیت کارهای‌تان را برعهده بگیرید و اگر حواستان پرت شد، فورا دوباره روی مبحث هایی که در اولویت قرار دارند متمرکز شوید. در اغلب مواقع، یک حواس‌پرتی کوچک همه صبح را خراب می‌کند؛ مثلا نباید اجازه دهید که پست اینستاگرام یک پیج مشاوره ، شما را از برنامه موفقیت‌تان برای آن روز غافل کند.

5. بعد از ناهار دوباره شروع کنید

15 دقیقه بعد از ناهار را به تمرکز مجدد بر ادامه مطالعه اختصاص دهید که یک نوع مدیتیشن حرفه‌ای است. از شر کامپیوترتان خلاص شوید. آن را خاموش کنید، بروید روی صندلی بنشینید و به درس هایی که در ادامه روز دارید، فکر کنید.

ببینید فهرستی که صبح تهیه کرده‌اید چگونه در حال شکل‌گیری است. آیا از برنامه جلوتر هستید؟ یا از برنامه عقبید؟ خواهید دید که این 15 دقیقه به شما کمک می کند تا ببینید چرا از مسیر منحرف شده‌اید، چه چیزی باعث حواس‌پرتی‌تان شده است و کمک می‌کند تا ریتم جدیدی را برای بهره‌ور بودن در تمام طول روز پیدا کنید.

این فرمول ساده را یک هفته تمرین کنید و مطمئنم که از نتیجه آن راضی خواهید بود.

۲ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

عادت کنکور
بی دقتی در ازمون ها
دقت در تست زدن را چطور بالا ببریم؟
هدف گذاری و برنامه ریزی
با این پنج قانون هدف گذاری کنیم
فهرست